ComfortJet: moderné súpravy menia úroveň cestovania medzi Prahou, Bratislavou a Budapešťou
Zdroj: ZSSK
4m čítanie

ComfortJet: moderné súpravy menia úroveň cestovania medzi Prahou, Bratislavou a Budapešťou

Na bratislavskej Hlavnej stanici bolo 1. decembra rušno a my sme boli pritom.

ZSSK spolu s Českými dráhami a maďarským MÁV tu predstavili najnovšiu súpravu ComfortJet. Je to vlak, ktorý má ambíciu posunúť medzinárodnú železničnú dopravu v strednej Európe o krok vpred. A treba povedať, že po rokoch skromného pokroku v modernizácii diaľkových vlakov ide tentoraz o viditeľnú zmenu.

Ivan Bednárik – generálny riaditeľ ŽSR
Ivan Bednárik – generálny riaditeľ ŽSR

Moderný vlak pre moderné spojenia

ComfortJet vznikol v spolupráci spoločností Siemens Mobility a Škoda Group. Ide o pevne radený vlak s 9 vozňami dlhý 237 metrov s kapacitou 555 miest. Z toho 99 v prvej triede. K dispozícii nie je tzv. Business class, o ktorý dlhodobo nebol záujem.

Prvá trieda modernej súpravy ComfortJet
Prvá trieda modernej súpravy ComfortJet

Nechýba však moderná reštauračná zóna s 18 miestami na sedenie. Konštrukčná rýchlosť tohto vlaku je 230 km/h, no v praxi ju obmedzí infraštruktúra – na Slovensku len na 140 km/h a v Česku na 160 km/h. To však nemení fakt, že vlak je pri ceste mimoriadne tichý, vo vnútri je priestranný a celkovo pôsobí modernejšie než to, na čo sme z tejto trasy zvyknutí. A to v rámce redakcie cestujeme týmto spojením prakticky každý mesiac. Často aj častejšie.

Interiér 2. triedy v súprave ComfortJet
Interiér 2. triedy v súprave ComfortJet
Zdroj: ZSSK

Predstavitelia železničných spoločností sa zhodujú: tieto súpravy majú byť signálom, že diaľková železnica v regióne dokáže priniesť komfort, ktorý prestáva byť iba doménou západnej Európy. Je to u nás, najpopulárnejšie spojenie je Bratislava – Praha a späť.

Rastislav Glasa zo ZSSK zdôraznil, že vlak bude jazdiť aj pod slovenskou značkou a že podobný typ chce štátna železničná spoločnosť časom nasadiť aj na domácu linku, konkrétne na trase Košice – Bratislava a späť.

Tlačová konferencia pri príležitosti predstavenia súpravy ComfortJet
Tlačová konferencia pri príležitosti predstavenia súpravy ComfortJet
Zdroj: ZSSK

Za České dráhy zaznelo, že preberanie ComfortJetov ide rýchlym tempom a najneskôr od polovice decembra budú jazdiť až do Budapešti. Maďarská strana zas upozornila na dlhú tradíciu železničného cestovania medzi krajinami a jeho rastúcu strategickú hodnotu.

Vozeň I. triedy Ampz
Vozeň I. triedy Ampz
Zdroj: ZSSK

Mimochodom, v Prahe na tento vlak bude nadväzovať nové spojenie, ktoré spojí prahu s dánskou Kodaňou.

Čo tento vlak ponúkne cestujúcim?

Výbava ComfortJetu korešponduje s tým, čo dnes považujeme za štandard modernej diaľkovej železnice:

  • klimatizovaný veľkopriestorový interiér,
  • ergonomické sedadlá v 1. triede aj s bezdrôtovými nabíjačkami,
  • zásuvky 230 V aj USB A/C v celom vlaku,
  • vysokorýchlostné Wi-Fi a špeciálne okná, ktoré prepúšťajú mobilný signál,
  • informačný a zábavný portál,
  • moderný reštauračný vozeň,
  • bezbariérové riešenie a priestor pre cestujúcich na vozíku,
  • detské kino, prebaľovací pult a rodinnú zónu,
  • miesto pre 12 bicyklov a väčšiu batožinu.

Súprava je schválená pre sedem európskych krajín vrátane Rakúska, Nemecka či Dánska, čo otvára dvere aj pre budúce nasadenie na ďalšie linky.

Zmeny v diaľkovej doprave: Railjety aj ComfortJety

Od zmeny grafikonu 14. decembra 2025 príde na linke (Berlín) – Praha – Bratislava – Budapešť k výraznej modernizácii. Desať spojov v projekte Metropolitan bude po novom jazdiť ako tzv. Railjety, z toho dva vlaky budú už v režime ComfortJet. Pre bežného cestujúceho bude rozdiel medzi Railjetom a ComfortJetom minimálny – oba vlaky prinášajú podobne vysoký komfort a dizajnový štandard.

•	Jiří Ješeta – námestník generálneho riaditeľa a člen predstavenstva pre osobnú dopravu ČD
Jiří Ješeta – námestník generálneho riaditeľa a člen predstavenstva pre osobnú dopravu ČD
Zdroj: TOUCHIT.sk

Linka si zachová 18 denných spojov. Niektoré ostanú v kategórii EuroCity so staršími súpravami ZSSK, nočné vlaky EuroNight budú naďalej poskytovať lôžkové a ležadlové služby.

Krok správnym smerom, no infraštruktúra stále limituje

ComfortJet je bezpochyby kvalitný produkt. Otázkou však zostáva, kedy bude môcť jazdiť plným potenciálom aj u nás na Slovensku. Kým diaľnica z Prahy do Budapešti existuje, jej železničný ekvivalent stojí na regionálnych úsekoch s obmedzenými rýchlosťami. Moderné súpravy túto realitu nemjaú ako zmeniť. No posunú komfort pre cestujúcich tam, kde to doteraz zaostávalo.

Zároveň ide o jasný signál – medzinárodná železnica medzi Českom, Slovenskom a Maďarskom má ambíciu byť reálnou alternatívou k autu či lietadlu. A ak budú podobné investície pokračovať, môže tento región ukázať, že moderná mobilita nemusí byť výlučnou doménou západnej Európy.

O tom, ako to vyzerá v tomto vlaku pripravujeme aj video.

Zdroje: vlastné, ZSSK